
یک پژوهشگر حوزه خانواده گفت: هجمه محصولات فرهنگی اعم از فیلم، انیمیشنها، کتاب یا اسباب بازیهایی که متناسب با فرهنگ و دغدغههای جامعه ما نیست از جمله عواملی هستند که جوانان و نوجوانان را به سبک زندگی غربی تشویق می کنند.
سجاد مهدی زاده پژوهشگر حوزه خانواده و عضو هیئت علمی دانشکده فرهنگ وارتباطات در گفت و گو با جوانان آسیا، در رابطه با تاثیرگذاری سبک زندگی غربی روی جوانان ایرانی اظهار داشت: همانطور که از قدیم پوشش عشایر در کوهستان با ساکنان کنار دریا یا با ساکنان بیابان متفاوت بوده، باید توجه داشت که بافت زندگی نیز متناسب با فضا و با توجه به آب و هوا و تغذیه شکل میگیرد. پس تغییر بر اساس زمان و جغرافیا یک امر طبیعی به شمار میآید اما بهره وری از این تغییرات نیز حائز اهمیت است.
وی افزود: عاملی که تغییرات عصر جدید را ناپسند به نظر میآورد، نامتناسب بودن آنها با آرمانها است، این تغییرات که برگرفته از فرهنگ غربی هستند آرمانهای حریم شخصی و خانواده و آنچه را که حیا نامیده میشود، به خطر میاندازد.
مهدی زاده ادامه داد: پوشش اقوام مختلف که بر اساس آرمان هر قوم در یک خط مشخص ایجاد میشود نیز نمادی از تعلق خاطر و ارزش ملی است. زندگی شهری تضعیف کننده این هویت ملی و قومیتی شناخته میشود که به دنبال آن سبک زندگی نیز تحت تاثیر قرار میگیرد. طرز پوشش نیز با احساس هویت و اعتماد به نفس ارتباط مستقیم دارد. به این ترتیب یکی از عوامل تغییر یا تقلید پوشش را میتوان از بین رفتن اعتماد به نفس دانست. همانطور که یک محلی با لباس محلی خود وارد ادارات میشود و رفته رفته مجبور به تعویض آن میشود.
مهدی زاده با تاکید بر این که افراد شبیه الگوهای خود میشوند، تشریح کرد: برای مثال زمانی که موسیقی شرقی و کرهای برای نوجوان جذاب می شود برای پوشش هم به طرف همان سبک می رود و متناسب با آن انتخاب می کند یا علی رغم این که در مدرسه زبان انگلیسی آموزش داده میشود اما زبان کره ای را به صورت خودجوش یاد میگیرد چون سبک زندگی کره ای را الگوی خود قرار داده است.
وی با اشاره به تأثیرگذاری محصولات فرهنگی گفت: با توجه به این که سبک زندگی رقبایی دارد وافراد منتظر گزینش الگوهای ما نمیمانند، در بحث محصولات فرهنگی نیز رقبای جدیای در رقابت با ما هستند. هجمه محصولات فرهنگی اعم از فیلم، انیمیشنها، کتاب یا اسباب بازیهایی که متناسب با فرهنگ و دغدغههای جامعه ما نیست از جمله عواملی هستند که جوانان و نوجوانان را به سبک زندگی غربی تشویق می کنند.
این پژوهشگر سریالها، کتب درسی و محصولات را زمینهای برای عرضه الگوهای بومی عنوان کرد و اظهار داشت: در طی این سالها هرچه کتاب نوشته شده و هرفیلم و اسباب بازیای که ساخته شده و حتی دانشی که مورد استفاده بوده، بومی سرزمین ما نبوده و در این زمینه به اندازه کافی کار نشده است.
مهدی زاده ورود کسانی که فهم فرهنگی دارند را بهترین راهکار دانست و گفت: تولید محصولات را میتوان جبران خسارتهای وارد شده در نظر گرفت. طراحی سبک زندگی ملزم به ترویج محصولات فرهنگی مرتبط است. این که مردم را به یک زمینه مثل طبابت و دعا دعوت کنیم اما کتابی برای آن تدارک ندیده باشیم یا برای کودکان محصول مرتبطی عرضه نکرده باشیم نمونهای از نقص در عملکرد به شمار میآید.
انتهای پیام/






